Berlingske den 3. august 2022
Det er rigtigt og vigtigt at kunne rumme andre mennesker, og det er rigtigt og vigtigt at bidrage til et samfund, hvor der er plads til forskellighed og en naturlig tolerance over for andre normer end lige dem, man selv er tilpas med.
En identitetspolitisk aktivistgruppe, Normstormerne, har grebet denne tiltalende dagsorden og ruller nu år efter år for millioner af skattekroner hemmeligholdte undervisningsforløb ud i de aarhusianske og københavnske skoler.
Normstormerne ser selv således på det: »Det er for os tydeligt, at det er en højreekstrem kamp for at fastholde nogle skadelige normer, der opretholder status quo. Normer, som er med til at undertrykke og andetgøre minoriserede mennesker.« De antager altså, at der foregår en kamp fra det yderste højre for at undertrykke minoriteter og her i særlig grad seksuelle minoriteter.
Derfor er deres holdningsbearbejdelse af skoleelever legitim, også selvom det skulle indebære, at offentligheden ikke må få kendskab til de materialer, der anvendes.
En fra den normstormende gruppe, Christina Olumeko, kalder ligefrem kravet om indsigt »galimatias«. En temmelig kategorisk afvisning, der mest af alt tyder på, at der er noget skummelt på færde.
Og man bliver ikke synderlig betrygget af at høre Socialdemokraternes politiske ordfører på Københavns Rådhus, Laura Rosenvinge, forklare, hvad meningen er: »Når det handler om at opdrage vores børn til, at der ikke findes normalitet, hvad køn og seksualitet angår (...) så er det for vigtig en opgave bare at overlade til forældrene. Det er folkeskolens opgave,« siger hun til Kristeligt Dagblad og gentager: »Jeg tør ikke bare overlade den opgave til forældrene.«
Der fik de danske forældre da lige en begmand af et førende medlem af regeringspartiet, og ros skal Rosenvinge da have for ikke at gå og putte med hensigterne. Det åbner virkelig vide perspektiver for, hvad en privataktivistisk gruppe kan hyres ind til. Det kunne jo være alt fra kreationisme over arisk raceteori til fornuften i teorien om en »new world order«, afhængig af, hvem der tilfældigvis måtte sidde med den politiske magt.
Skulle nogle stadig gå rundt og mene, at ideen med folkeskolen er at uddanne vores børn til, at de selv på kvalificeret vis kan danne deres egne holdninger, så tager de ifølge Rosenvinge fejl. Og skulle man tro, at opdragelse i øvrigt er en forældreopgave, så har man taget endnu mere fejl.
Normstormerne har med socialdemokratisk opbakning kastet sig ud i et skummelt opdragelsesprojekt, der er fuldstændig i strid med ånden i den danske folkeskole, men altså bizart nok finansieret af den befolkning, der nu skal retledes.
Dét er det ekstreme ved den her historie.